Viral Sultan Ibrahim Ancam Johor Keluar dari Malaysia, Netizen Ajak Gabung Indonesia

Viral Sultan Ibrahim Ancam Johor Keluar dari Malaysia, Netizen Ajak Gabung Indonesia
Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar merasmikan mesyuarat kedua bagi Penggal Persidangan Pertama Dewan Undangan Negeri (DUN) Johor yang ke-15 di Bangunan Sultan Ismail, Kota Iskandar hari ini. (malaysianow/bernama)

MALAYSIA – Video viral Sultan Johor, Malaysia, Ibrahim Sultan Iskandar yang mengancam Johor akan memilih untuk keluar dari Malaysia, jika kerajaan persekutuan gagal mewujudkan janji kepada kerajaan negeri, seperti yang termaktub dalam Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu, tersebar luas di media sosial.

Rupanya hal itu disampaikan Sultan Johor Malaysia Ibrahim Sultan Iskandar, saat memberi pesan Negeri Johor, pada Penggal Persidangan Pertama Dewan Undangan Negeri (DUN) Johor ke-15, Kamis (15/06/2022) lalu.

Dalam sambutannya, Sultan Johor Malaysia Ibrahim Sultan Iskandar menyebutkan, alasan Johor bisa keluar dari peta Malaysia, lantaran selama ini Johor dianggap anak tiri dari kerajaan persekutuan.

Adalah wajar bila Sultan Johor Malaysia Ibrahim Sultan Iskandar mendesak kerajaan persekutuan merealisasikan janji kerajaan dan itu ditunaikan segera.

“Jangan sampai rakyat Johor mendesak untuk keluar dari Malaysia. Mungkin Johor akan lebih maju jika berdiri di atas kaki sendiri, “ kata Sultan Johor Malaysia Ibrahim Sultan Iskandar, dikutip dari malaysianow.

Selain itu, Sultan Ibrahim turut menyebutkan keputusan kerajaan Pakatan Harapan pada 2018 yang tidak bertindak membatalkan permohonan dari tuntutan Batu Puteh daripada jatuh ke tangan Singapura.

“Kerajaan Johor juga langsung tidak dirujuk, sedangkan keputusan itu melibatkan tanah dan kedaulatan Johor,” ungkapnya.

Baginda Sultan turut mendesak supaya kerajaan persekutuan memberi peruntukan yang lebih banyak kepada negeri di mana ia dilihat tidak adil dibandingkan sumbangan Johor sebanyak RM13 bilion setahun kepada persekutuan.

Katanya kemudahan kerajaan dan perkhidmatan dalam negeri itu juga tidak diselenggara dengan baik, di antaranya Hospital Sultanah Aminah dan Kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ) Sultan Iskandar di Johor Bahru.

Katanya pula janji kerajaan untuk menaikkan taraf Lebuh Raya Utara Selatan dan Lebuh Raya Senai-Desaru juga turut tidak dijalankan.

“Saya rasa seolah-olah Johor ini dianaktirikan, padahal Johor adalah antara penyumbang utama ekonomi negara," kata Sultan Ibrahim.

Setelah sambutan Sultan Johor Malaysia Ibrahim Sultan Iskandar yang ingin Johor pisah dari peta Kerajaan Malaysia itu viral di media sosial, TikTok. Tak sedikit netizen Indonesia mendukung sikap Sultan Johor tersebut.

Seperti melalui akun @JASONupdate, dibanjiri ribuan pesan dari netizen Indonesia di kolom komentar.

@Abadi20090722 “ Bersatulah Kembali ke Pangkuan Bumi Nusantara Indonesia Raya.”

@Agus Setiawan “ Gabung ke Indonesia Aja.”

@Azhar_afifi,”Slamat datang di Tanah Borneo.”

@Arie Saputra, “Jadi Provinsi ke 35 di Indonesia". (red)

Berita Lainnya

Index